Novo Nordisk åbner Digital Innovation Hub på ITU
Ifølge universitetsdirektør på ITU Georg Dam Steffensen vil virksomhedsgigantens fremtidige tilstedeværelse på universitetet betyde, at studerende og forskere får lettere adgang til erhvervssamarbejder. »I sidste ende vil det skabe værdi for hele samfundet«.
Om ITUSamarbejderUddannelse
Skrevet 20. september 2021 06:40 af Theis Duelund Jensen
I fremtiden får ITU studerende lettere ved at opsøge erhvervspartnere, når der skal planlægges opgaver og afgangsprojekter. Medicinalgiganten Novo Nordisk, som i forvejen støtter mange forskningsprojekter på ITU, er ny lejer af kontorlokaler på tredje sal på Rued Langgaards Vej 7. Herfra er det meningen, at Novo Nordisk, via Digital Innovation Hub, som initiativet hedder, skal skabe og vedligeholde forbindelse til studie- såvel som forskningsmiljøet på ITU.
”Novo Nordisk er kendt som et medicinalfirma, men de har også en stor it-profil, og derfor er det nærliggende at samarbejde med os,” siger universitetsdirektør Georg Dam Steffensen. ”Det er et godt match i forhold til vores studerende, som vi forestiller os kan indgå i forskellige typer samarbejder med Novo Nordisk, og det er bestemt også en fordel for vores forskere, der får adgang til erhvervskontakter.”
Helt konkret betyder åbning af Digital Innovation Hub, at Novo Nordisk vil have en daglig tilstedeværelse på campus, hvor planen bl.a. er at afholde arrangementer – hackathons, meetups og andre sociale aktiviteter – for ITU-studerende og skabe grundlag for samarbejder. Studerende og forskere vil drage fordel af data og indsigter fra en frontrunner-virksomhed, mens Novo Nordisk opbygger et forhold til den digitale talentmasse på ITU.
Novo Nordisk er ikke den første virksomhed, som har lejet sig ind på ITU’s campus. Også Alexandra Instituttet, der arbejder med forskning, udvikling og innovation inden for it, har i dag kontor på ITU, og den nære forbindelse til erhvervslivet ligger ifølge Georg Dam Steffensen i IT-Universitetets DNA.
”Vi har en interesse i at være opsøgende i forhold til virksomhederne, fordi vi selvfølgelig vil klæde vores studerende bedst muligt på til de udfordringer, de står over for i arbejdslivet. Samtidigt håber vi, at samarbejdet med erhvervslivet kan berige forskningen og uddannelserne endnu mere. Målet er selvfølgelig, at alle parter vinder på det. I sidste ende vil det skabe værdi for samfundet,” siger Georg Dam Steffensen.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk