ITU-forsker bag ny bog om digital journalistik
I en ny bog opridser medieforsker på IT-Universitetet Aske Kammer, hvordan journalistikken er under forandring i den digitale tidsalder.
Institut for Digital DesignmedierAske Kammer
Skrevet 22. januar 2018 09:52 af Vibeke Arildsen
Bogen Digital journalistik er en introduktion til den digitale journalistik. Her skitserer Aske Kammer på godt 100 sider, hvordan digitale teknologier ændrer journalistikkens praksisser, formidlingsformer og forretningsmodeller.
Et af kapitlerne er dedikeret til journalistikkens forhold til de sociale medier, som ifølge Aske Kammer både skaber forandringer i forhold til distributionen af artikler, hvor nyhedsmedier i stigende grad er afhængige af kanaler som Facebook, men som også udfordrer synet på journalistens rolle.
”For mange journalister flyder det professionelle og det private sammen på de sociale medier, og det kan være svært at se, hvilken kapacitet journalisten egentlig er til stede på de sociale medier i, når han eller hun optræder med sin titel som journalist og avisens logo på sin profil. En journalist kan skrive noget i avisen efter armslængdeprincippet om formiddagen, og skrive noget kritisk om fx en bestemt politiker på Facebook om eftermiddagen. Spørgsmålet er, om det smitter af på, hvordan brugerne derude forstår journalistikken. Grænsedragningen mellem det professionelle og det private er virkelig udfordret med de sociale medier,” siger han.
Popularitet har stigende betydning
Et andet af bogens kapitler omhandler mediernes forsøg på at finde frem til bæredygtige forretningsmodeller, og hvordan presset for at generere klik stiller journalister og redaktører over for nye dilemmaer.
”Der er ikke nok mennesker, der er villige til at betale for nyheder på nettet, og det betyder, at medierne er pressede økonomisk. Samtidig findes der nye værktøjer som Google Analytics, hvor man kan se, hvad der bliver læst, og også hvad man skal skrue på for at artiklerne bliver læst endnu mere,” siger Aske Kammer.
Han mener, at journalister og redaktører i dag skal være særdeles stærke i troen for ikke at lade sig påvirke af, hvad der fanger læsernes opmærksomhed.
Det der er populært, er måske ikke det stof, som efter en rent journalistik vurdering er det væsentligste, men hvis man kan se, at det genererer et stort publikum, kan det være fristende at gå mere i den retning, selvom det betyder, at man går lidt på kompromis med sine faglige idealer.
Aske Kammer, adjunkt på ITU
”Det der er populært, er måske ikke det stof, som efter en rent journalistik vurdering er det væsentligste, men hvis man kan se, at det genererer et stort publikum, kan det være fristende at gå mere i den retning, selvom det betyder, at man går lidt på kompromis med sine faglige idealer. Der er opstået en professionel udfordring i at vægte popularitet over for de klassiske nyhedskriterier,” siger Aske Kammer.
Bogen er udkommet på forlaget Samfundslitteratur og henvender sig primært til studerende inden for journalistik, medier og kommunikation, men kan også læses af andre med interesse for journalistik i den digitale tidsalder.
Læs mere om bogen på forlagets hjemmeside.
Aske Kammer, adjunkt, telefon +45 7218 5038, email aska@itu.dk
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk