Ledere opruster på it-fronten: Ansøgerboom til efteruddannelse
Næsten 70 procent flere har søgt ind på IT-Universitetets Master i it-ledelse end sidste år. Især de offentlige ledere ønsker i stigende grad digitale kompetencer.
EfteruddannelseInstitut for Business ITledelse
Skrevet 8. juni 2017 07:11 af Vibeke Arildsen
Flere og flere ledere ønsker kompetencer til at styre deres virksomheder sikkert igennem de store forandringer, der følger med digitaliseringen. IT-Universitetets Master i it-ledelse har i år modtaget hele 68 procent flere ansøgninger end i 2016. Ifølge uddannelsens leder Hanne Westh Nicolajsen er virksomhedslederne blevet bevidste om, at it i dag er et grundlæggende fundament for forretningen.
”Det er ved at gå op for stort set alle danske virksomheder, at man er nødt til at lære at tænke it anderledes. It skal ikke længere være en separat funktion, med mindre det kun drejer sig om drift. Så snart it skal tænkes strategisk, skal det være en del af forretningen,” siger hun.
Det kræver ifølge Hanne Westh Nicolajsen, at lederne justerer deres mindset, så it rykker helt ind i kernen af forretningen.
”Mange steder tænker man først på, hvad organisationens mål er, og derefter på, hvordan it kan understøtte forretningen, men det er en lidt gammeldags måde at gøre det på. På uddannelsen lægger vi op til, at it skal være en integreret del af forretningen,” siger hun.
Offentlige ledere efterspørger it-kompetencer
Over halvdelen af ansøgerne til Master i IT-ledelse er offentligt ansatte. Og netop de offentlige ledere har i disse år et stort behov for at opgradere deres digitale kompetencer, fortæller Stig Lundbech, der er it-direktør i Københavns Kommune og desuden medlem af uddannelsens aftagerpanel.
Når man som leder skal implementere de nye typer it-løsninger, kan man ikke forvente, at der kommer en færdig løsning fra leverandøren, som nogen så installerer på en PC.
Stig Lundbech, it-direktør i Københavns Kommune og medlem af aftagerpanelet for Master i it-ledelse
”Der er virkelig kommet fokus på digitaliseringen af den offentlige sektor, og det er en anden type digitalisering end tidligere. Man er på vej væk fra store fagsystemer og skal i stedet til at bruge de nye eksponentielle teknologier, som alle taler om, altså robotteknologi, kunstig intelligens, big data og så videre,” siger han.
Den udvikling betyder, at offentlige ledere i højere grad end tidligere selv er nødt til at forstå teknologien, fremfor at læne sig op ad leverandørerne og it-afdelingen, mener Stig Lundbech.
”Når man som leder skal implementere de nye typer it-løsninger, kan man ikke forvente, at der kommer en færdig løsning fra leverandøren, som nogen så installerer på en PC. Man skal forstå de nye muligheder og ud fra sin egen kerneforretning kunne plukke det ud, som kan hjælpe én til at løse opgaverne på en markant anderledes måde. Det er en svær opgave, så den almindelige offentlige leder vil gerne kompetenceudvikle sig for at finde ud af, hvad han eller hun skal gøre for at sætte alle de nye ting i spil,” siger han.
Hanne Westh Nicolajsen, lektor, telefon +45 7218 5073, email hwni@itu.dk
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk