Bananfluer og maskinlæring: Når biologi og teknologi smelter sammen
Kunst- og forskningsprojektet Hybrid Matters bevæger sig krydsfeltet mellem æstetik, videnskab og biologi og undersøger hvad der sker, når teknologien smyger sig ind overalt på vores planet. Lige nu kan man opleve værker af projektets deltagere i København.
Laura BeloffForskningdigital kunstInstitut for Digital Design
Skrevet 2. juni 2016 07:41 af Vibeke Arildsen
Teknologien og den fysiske verden er ikke længere adskilte størrelser – tænk bare på mennesker, der er limet til deres smartphones, svaner udstyret med gps-sendere og de genmanipulerede fødevarer i vores kost.
I det toårige projekt Hybrid Matters undersøger nordiske videnskabsfolk og kunstnere, hvordan den stadigt hyppigere sammensmeltning af teknologi og biologi påvirker forholdet mellem mennesket og vores omgivelser. De næste to måneder kan man i Nikolaj Kunsthal opleve værker af forskere fra IT-Universitetet samt en række konsortiumpartnere i projektet.
Kunsten giver nye perspektiver
For mange er blandingen af kunst, videnskab og teknologi måske usædvanlig, men netop kunsten er velegnet til at give os nye perspektiver på teknologiens indtog i vores hverdag, fortæller IT-Universitetets repræsentant i projektet, lektor Laura Beloff.
- Når man blander videnskab og kunst, kan man få nye ideer og perspektiver på sit eget felt. Kunsten er offentlig i sin natur – den forbliver ikke hengemt i videnskabelige tidsskrifter – og dermed har den potentiale til at bringe ideer i spil, siger hun.
- Et af mine værker på udstillingen inkorporerer for eksempel både kunstig intelligens og kloning. Det æstetiske ved værket kan gøre publikum nysgerrige og få dem til at undersøge og stille spørgsmål om teknologierne. Jeg prøver ikke at give svar, men er mere interesseret i at få folk til at stille de rigtige spørgsmål.
Klonede juletræer styret fra rummet
Værket, hun henviser til, hedder The Condition, en installation hvor 12 klonede juletræer roterer om sig selv i tilsyneladende tilfældige mønstre. Men træernes bevægelser styres faktisk af kunstig intelligens baseret på vejrdata fra rummet.
The Condition kan ses som en kommentar til menneskets ønske om at forme biologiske organismer efter æstetiske idealer og til fremtiden her på Jorden eller i rummet – kan planter klare sig under andre tyngdeforhold, og vil vi på et tidspunkt tage den slags kulturelle artefakter med os ud i rummet?
Installationen er resultatet af et samarbejde mellem Laura Beloff og ph.d.-studerende på ITU, Jonas Jørgensen.
Bananfluer vs. maskinlæring
Laura Beloff står også bag det humoristiske værk Fly Printer, hvor afføring fra bananfluer danner motiver på et stykke papir, som analyseres i real-time af en maskinlæringsalgoritme. På den måde indgår biologi og teknologi i en selvstændig, vedvarende dialog, hvor algoritmen gætter på, hvad de skiftende motiver forestiller. Indtil videre spænder dens bud fra ’flagstang’ til ’pirat’ og ’speedbåd’.
Fly Printer af Laura Beloff.
IT-Universitetet deltager i Hybrid Matters sammen med Bioartsociety (FI), Malmö University (SE), Kunsthall Grenland (NO), Forum Box (FI) og Nikolaj Kunsthal. På udstillingen kan man opleve værker af Laura Beloff + Jonas Jørgensen & Christian Brems & Malena Klaus (IT-Universitetet), Hanna Husberg, Kristina Lindström + Åsa Ståhl (Malmø Universitet), Rosemary Lee + Jens Lee Jørgensen, Lawrence Malstaf, Hege Tapio og Carl Emil Carlsen.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk
Laura Beloff, lektor, email lbel@itu.dk